کد خبر : 1470
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 آبان 1404 - 11:15

نقدی بر خبر روابط‌عمومی استانداری خوزستان درباره تقدیر از استاندار

نقدی بر خبر روابط‌عمومی استانداری خوزستان درباره تقدیر از استاندار

گفت این خود پیداست از زانوی تو! به گزارش آرمان ملت، شخصی از شتری پرسید: از کجا می آیی؟ شتر گفت: از حمام گرم کوی تو! آن شخص گفت: آری راست گفتی، از چرک و کثافت زانوی تو پیداست!گویا برخی دستگاه های استان خود تبدیل به دستگاه بحران و نمک پاش زخم مردم شدند و

گفت این خود پیداست از زانوی تو!

به گزارش آرمان ملت، شخصی از شتری پرسید: از کجا می آیی؟ شتر گفت: از حمام گرم کوی تو! آن شخص گفت: آری راست گفتی، از چرک و کثافت زانوی تو پیداست!
گویا برخی دستگاه های استان خود تبدیل به دستگاه بحران و نمک پاش زخم مردم شدند و تولید بحران و ایجاد تردید و بددلی به نظام در دستور کار برخی است.
در حالی که این روزها خوزستان از نظر زیست محیطی در بدتر شرایط ممکن است و میزان رضایت عمومی به سطح پایینی رسیده است، روابط عمومی استانداری خوزستان در نقش کاتالیزور این نارضایتی نقش آفرینی می‌کند.

در خبر روابط‌عمومی استانداری خوزستان درباره تقدیر از استاندار در «جایزه ملی جوانی جمعیت»، تغییر ظریف عناوین، نسبت‌دادن مستقیم آمار جمعیتی به مدیریت فردی و سکوت درباره بحران‌های مزمن استان، تصویری ارائه شده که با واقعیت‌های میدانی فاصله دارد و به تعبیری استعمال مدیر برتر استانی برای استاندار خوزستان به قول معروف گفت: خود پیداست از زانوی تو!

انتشار خبر تقدیر از سیدمحمدرضا موالی‌زاده، استاندار خوزستان، در رویداد «جایزه ملی جوانی جمعیت» از سوی روابط‌عمومی خود استانداری، بار دیگر پرسش‌های جدی درباره مرز میان اطلاع‌رسانی و تبلیغات در نهادهای رسمی برانگیخته است.

نخستین و بارزترین نقد، دستکاری در عناوین رسمی است. در حالی که آیین‌نامه جایزه به صراحت از «مدیران برتر استانی» نام می‌برد، روابط‌عمومی استانداری خبر را به گونه‌ای تنظیم کرده که مخاطب عادی برداشت می‌کند استاندار به عنوان «مدیر برتر کشور» انتخاب شده است. این تغییر کوچک اما معنادار در واژگان، عمدی و در راستای بزرگ‌نمایی به بهای خدشه دار کردن اعتماد عمومی است.
روابط‌عمومی، کسب «رتبه سوم» خوزستان در شاخص‌های موالید و ازدواج و کاهش طلاق را مستقیماً به عملکرد شخص استاندار نسبت داده، حال آنکه این شاخص‌های پیچیده جمعیتی، متأثر از مجموعه‌ای از عوامل اقتصادی، اجتماعی و سیاست‌های کلان ملی است. چنین نسبتی، بدون ارائه هیچ تحلیل علمی یا سازوکار علّی مشخص، بیشتر به تبلیغاتی سیاسی شبیه است تا تحلیلی کارشناسی.

در سوی دیگر این گزارش گزینشی، سکوت معناداری نهفته است. در حالی که بر چند آمار محدود و مطلوب تأکید می‌شود، خبر کاملاً از اشاره به بحران‌های ساختاری و مزمن استان مانند بیکاری فزاینده، مهاجرت گسترده، و فجایع زیستمحیطی مانند ریزگردها و کم‌آبی طفره می‌رود. این سکوت عامدانه، تصویری یک‌سویه و غیرواقعی ارائه می‌دهد که تناسبی با شرایط دشوار زندگی بسیاری از مردم خوزستان ندارد.

در نهایت، هدف نهایی چنین گزارشی نه «اطلاع‌رسانی»، که «بازاریابی سیاسی» است. این گزارش نمونه‌ای از تبدیل روابط‌عمومی به ابزاری برای ستایشگری یک‌سویه است، نه فضایی برای گفت‌وگوی شفاف با مردم. تداوم این روند، پیامدی جز فرسایش بیشتر سرمایه اجتماعی و بی‌اعتمادی روزافزون به اخبار و آمار رسمی نخواهد داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.